ISO 9001 يك استاندارد مديريت كيفيت

۵۳ بازديد

 

ISO 9001 يك استاندارد مديريت كيفيت است. اين براي همه سازمانها صرف نظر از اندازه آن‌ها يا آنچه كه انجام مي‌دهند اعمال مي‌شود. اين مي‌تواند به سازمانهاي توليد و خدمات كمك كند تا استانداردهاي كيفي را كه در سراسر جهان شناخته‌شده و مورد احترام است ، بدست آورند.

 

خط مشي كيفيت بيانيه‌اي رسمي از مديريت است كه با طرح تجاري ، بازاريابي و نيازهاي مشتري ارتباط نزديك دارد. خط مشي كيفيت در همه سطوح و توسط همه كارمندان قابل درك و دنبال است. به هر كارمندي اهداف قابل اندازه گيري داده مي‌شود تا در جهت رسيدن به آن تلاش كند.

 

تصميمات مربوط به سيستم كيفيت بر اساس داده‌هاي ثبت شده گرفته مي‌شود و سيستم مرتباً ازنظر انطباق و اثربخشي كنترل و ارزيابي مي‌شود.

 

سوابق بايد چگونگي و محل پردازش مواد اوليه و محصولات را نشان دهند تا بتوان محصولات و مشكلات را از طريق منبع جستجو كرد.

 

شما بايد نيازهاي مشتري را تعريف كنيد و سيستم‌هايي براي برقراري ارتباط با مشتريان در مورد اطلاعات محصول ، سؤالات ، قراردادها ، سفارشات ، نظرات و شكايات ايجاد كنيد.

 

هنگام توليد محصولات جديد ، بايد مراحل توليد را با آزمايش مناسب در هر مرحله برنامه ريزي كنيد. شما بايد تست و مستند كنيد كه آيا اين محصول الزامات طراحي ، الزامات نظارتي و نيازهاي كاربر را برآورده مي‌كند.

 

شما بايد مرتباً از طريق مميزي‌ها و جلسات داخلي عملكرد را مرور كنيد. مشخص كنيد آيا سيستم كيفيت كار مي‌كند و چه پيشرفت‌هايي مي‌تواند انجام شود. با مشكلات گذشته و مشكلات بالقوه كنار بياييد. اين فعاليتها و تصميمات حاصل را ثبت كرده و اثربخشي آن‌ها را كنترل كنيد (توجه داشته باشيد: براي مميزي‌هاي داخلي به روش مستند نياز داريد).

 

براي رسيدگي به ناسازگاري واقعي و بالقوه (مسائل تأمين كننده يا مشتري يا مسائل داخلي) به روشهاي مستند نياز داريد. اطمينان حاصل كنيد كه هيچ كس از محصول بد استفاده نمي‌كند ، تعيين اينكه با محصول بد چه كاري بايد انجام شود ، با دليل اصلي مشكل برخورد كرده و سوابق را براي استفاده به‌عنوان ابزاري براي بهبود سيستم ثبت كرده است.

نسخه‌اي از استاندارد ISO 9001: 2015 را خريداري كنيد

اگر قبلاً اين كار را نكرده‌ايد ، توصيه مي‌كنيم با خريد پيش نويس نسخه يا بازنگري‌هاي نهايي استاندارد ، هم اكنون آماده شويد.

به‌طور گسترده‌اي شناخته‌شده است كه مديريت كيفيت مناسب ، تجارت را بهبود مي‌بخشد ، كه اغلب تأثير مثبتي بر سرمايه گذاري ، سهم بازار ، رشد فروش ، حاشيه فروش ، مزيت رقابتي و جلوگيري از طرح دعوا دارد. به گفته ويد و بارنز ، اصول كيفيت در ISO 9001: 2015 نيز صحيح است ، كه اظهار داشتند: "دستورالعمل‌هاي ISO 9000 مدل جامعي از دستگاه‌هاي مديريت كيفيت را ارائه مي‌دهند كه مي‌تواند باعث شود هر شركتي كه ISO را اجرا مي‌كند ، اغلب مزاياي زير را بدست آورد:

 

يك روند كارآمدتر و موثرتر ايجاد كنيد

افزايش رضايت و حفظ مشتري

كاهش مميزي‌ها

ارتقا Marketing بازاريابي

انگيزه ، آگاهي و روحيه كارمندان را بهبود ببخشيد

تجارت بين‌المللي را ارتقا دهيد

سود افزايش مي‌يابد

كاهش ضايعات و افزايش بهره وري

https://telegra.ph/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%88-03-03

تلفيق امنيت فيزيكي با راحتي در عملكرد

۴۶ بازديد

تلفيق امنيت فيزيكي با راحتي در عملكرد

در دهه 1960 يك مهندس ارشد آمريكايي اصل KISS را ابداع كرد و در همان زمان اين اصل به اصل طراحي سيستم هاي امنيت فيزيكي معروف شد. اين اصل در ترجمه لفظي به اين شكل بيان مي شود “ساده بودن بهترين كاربرد را در سيستم ها دارد”.

به طور خلاصه اصل KISS از مفهوم سادگي استقبال مي كند و بيان مي كند كه اكثر سيستم ها درصورتي كه ساده تر باشند و نه پيچيده تر، بهترين عملكرد را دارند. اين اصل در سيستم هاي مختلف كاربرد دارد و در نتيجه وقتي صحبت از سيستم هاي امنيت فيزيكي مي شود، اين مفهوم مي تواند يك عنصر اساسي در موفقيت كلي آنها به حساب آيد.

 محيط هاي كاري امن

سالها تلاش در بهبود عملكرد صنعت امنيت نياز به يك محيط امن را در برابر ميل به فناوري مناسب براي كاربران قرار داده است. با اين حال ، يافتن يك راه حل مناسب و مفيد بين اين دو اغلب دست نيافتني به نظر مي رسد. اعتقاد عمومي بين كارشناسان امنيت بر اين است كه شما مي توانيد همزمان با دستيابي به امنيت بالا ، طراحي و راحتي عملياتي را نيز در سيستم هاي خود داشته باشيد اما در عمل بسياري از سيستم ها راحتي را قرباني امنيت بالاي يك فضا مي كنند.

يكي از كارشناسان خبره در حوزه امنيت در اين باره  مي گويد: “اگر درك درستي از خطرات مربوط به امنيت و تأثير جداگانه و يا جمعي آنها بر اهداف اصلي سازمان وجود داشته باشد ، مي توان به يك قطعيت براي طراحي بهينه سيستم هاي امنيتي رسيد. من معتقد نيستم كه راحتي و امنيت بالا بايد در مقابل يكديگر قرار گيرند. به عبارتي دقيق تر شما مي توانيد همزمان با دستيابي به امنيت بالا ، طراحي و راحتي عملياتي را نيز در اختيار خود داشته باشيد.”

اهميت كنترل دسترسي ايمن

گفتيم كه اصل مهم در سيستم هاي امنيتي اين است كه علاوه بر بالا بردن امنيت يك فضا ميزان راحتي و دسترسي پذيري افراد را نيز بالا ببرد. متاسفانه پيش فرض عمومي ميان خبره هاي صنعت امنيت بر اين است كه براي امنيت واقعي سازمان ها و فضاها ، دسترسي به آنها را بايد سخت و دشوار كرد. بنابراين ، از نظر ماهيت ، كنترل دسترسي به گونه اي محدود طراحي شده است كه فقط كاركنان مجاز و بازديدكنندگان اجازه دسترسي به امكانات يا ساير مناطق امن را در داخل يك فضاي امنيتي داشته باشند. كاملا واضح هست كه اين موضوع بلافاصله راحتي را با امنيت مغايرت مي دهد.

اكثر مردم محدوديت ورودي كنترل شده را با استفاده از كارت يا بيومتريك تحمل مي كنند زيرا نياز به امنيت را درك مي كنند. اما هنگامي كه اين فناوري مانع از آن مي شود كه كاركنان در طول يك روز كاري آزادانه در محيط كار خود تردد كنند ، يا وقتي اين سيستم ها بازديد كنندگان و فروشندگان بالقوه را از ورود يك تجربه مثبت به ساختمان باز مي دارند ، تحمل عمومي نسبت به سيستم هاي امنيتي كمتر مي شود. همين موضوع باعث مي شود كه بازخورد منفي در مقابل صنعت امنيت به طور كلي براي افراد بوجود آيد. نصب دوربين مدار بسته   

 افزايش امنيت شركت

مشاوران و مديران امنيتي همگي تأكيد مي كنند كه درك تهديدات و سطح ريسك هاي يك سازمان به احتمال زياد زيرساخت ها و رويكردهاي امنيتي فيزيكي آنها را مشخص مي كند. تمام فناوري هاي دنيا اگر توسط كساني كه انتظار دارند از آن استفاده كنند پذيرفته نشده باشد و با فرهنگ سازمان متناسب نباشد ، بي فايده است.

وقتي كارمندان و مشتريان در مورد اينكه واقعاً امنيت چيست آموزش ببينند، مي فهمند كه راحتي خود را از دست نمي دهند ، در حال جابجايي آزادانه هستند ومي توانند از نقطه A به نقطه B به راحتي تردد كنند.

داده ها و اطلاعات همگرا گزينه هاي جديد دسترسي را شكل مي دهند. مهاجرت سيستم هاي كنترل دسترسي فيزيكي به يك سيستم عامل شبكه محور، يك تغيير  بزرگ براي فناوري هاي امنيتي است.

مهاجرت سيستم هاي كنترل دسترسي فيزيكي به يك بستر شبكه محور، يك تغيير دهنده براي گزينه هاي نو ظهور فناوري امنيتي بوده است. گسترش اينترنت اشيا (IoT) ، دستگاه هاي ارتباط نزديك در زمينه انرژي مجهز به فناوري بلوتوث و انفجار سيستم هاي اطلاعاتي همگرا و همچنين ابزارهاي مديريت هوشمند هويت كه اكنون كنترل دسترسي را هدايت مي كنند، از جمله مواردي است كه راحتي كاركنان و بازديدكنندگان را تسهيل كرده است.

بيشتر بخوانيد:   هايك ويژن   

نحوه برآوردن نكات امنيتي در بدو ورود

در حالي كه مديران امنيتي با ارائه حداكثر سطح امنيت ممكن امكانات خود را محدود مي كنند ، هميشه عنصر انساني در فضاهاي امنيتي وجود دارد كه بايد راحتي عملكرد آنها نيز در نظر گرفته شود. اما آيا تلاش براي راحتي مردم و بهبود عملكرد سيستم امنيتي افزايش هزينه ها را به همراه دارد؟

آيا همه اين راحتي ها و انگيزه ارائه يك تجربه امنيتي مثبت باعث كاهش سطح كلي امنيت يك سازمان نمي شود؟ اگر چنين است ، چگونه مي توانيم همان تجربه مثبت از جمله سرعت ورود را ادامه دهيم – ضمن اينكه كاهش خطر و پيشگيري از تهديد را بهبود ببخشيم؟ تي وي تي

استقرار دوربين هاي فيلمبرداري ، سنسورها

برخي از سازمان ها از دوربين ها يا سنسورهاي نظارت تصويري براي كمك به شناسايي خطرات امنيتي پس از بروز حادثه يا باز ماندن درب هاي ورودي براي مدت طولاني تر از قوانين كلي سيستم امنيتي استفاده مي كنند. اين روش در مواردي كه امكانات براي بهينه سازي توان مصرفي و حفظ تجربه مثبت براي كاركنان و بازديد كنندگان كافي باشد، يك گزينه بسيار مناسب است.

كاركنان امنيتي كه بر روي فيدهاي ويدئويي نظارت دارند مي توانند مديريت امنيت يك فضا را رصد كنند تا بتوان اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام داد – اما چنين سيستم هايي در بهترين حالت يك راه حل واكنشي هستند. اين امر مانع ورود افراد غيرمجاز نمي شود بلكه ورود غير مجاز را اطلاع رساني مي كند و بنابراين يك راه حل كاملاً مطمئن به حساب نمي آيد.    قيمت دوربين مداربسته

محافظت از محيط

بنابراين ، اولين قدم مهم براي تعيين آنچه درست است در هر نقطه ورودي داخل و اطراف محيط است. به ياد داشته باشيد كه راحتي مساوي با كاهش توان عملياتي نيست. راحتي، سهولت ورود هر فردي است كه از آستانه يك فضاي حفاظت شده عبور مي كند ، در حالي كه توان عملياتي مربوط به سرعتي است كه بسياري از افراد مي توانند به امكانات محيط دسترسي پيدا كنند.

  1. https://mahsaweb.sadrablog.com/Post/6/Hybrid-cloud-application-in-video-management-software.html
  2. https://mahsaweb.sadrablog.com/Post/4/Can-video-analytics-really-be-smart.html
  3. https://hamedweb.sadrablog.com/Post/2/Security-systems-in-the-retail-industry.html
  4. https://hamedweb.sadrablog.com/Post/8/Safety-in-smart-cities.html
  5. https://hamedweb.sadrablog.com/Post/6/Hybrid-cloud-application-in-video-management-software.html
  6. https://hamedweb.sadrablog.com/Post/4/Can-video-analytics-really-be-smart.html
  7. https://samyarweb.sadrablog.com/Post/2/%D8%AF%D8%B1+%D8%AD%D8%A7%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87+%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9...
  8. https://samyarweb.sadrablog.com/Post/8/Safety-in-smart-cities.html
  9. https://samyarweb.sadrablog.com/Post/6/Hybrid-cloud-application-in-video-management-software.html
  10. https://samyarweb.sadrablog.com/Post/4/Can-video-analytics-really-be-smart.html
  11. https://webinja.sadrablog.com/Post/2/Security-systems-in-the-retail-industry.html
  12. https://webinja.sadrablog.com/Post/8/Safety-in-smart-cities.html
  13. https://webinja.sadrablog.com/Post/6/Hybrid-cloud-application-in-video-management-software.html
  14. https://webinja.sadrablog.com/Post/4/Can-video-analytics-really-be-smart.html
  15. https://tejarat-online.bloggerha.ir/Post/6/Security-systems-in-the-retail-industry.html
  16. https://tejarat-online.bloggerha.ir/Post/12/Safety-in-smart-cities.html
  17. https://tejarat-online.bloggerha.ir/Post/10/Hybrid-cloud-application-in-video-management-software.html
  18. https://tejarat-online.bloggerha.ir/Post/8/%D8%AF%D8%B1+%D8%AD%D8%A7%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87+%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9...
  19. https://samyarweb.bloggerha.ir/Post/6/Security-systems-in-the-retail-industry.html
  20. https://samyarweb.bloggerha.ir/Post/12/Safety-in-smart-cities.html
  21.  

لنت ترمز چيست؟

۵۹ بازديد

لنت ترمز چيست؟

لنت ترمز وظيفه ايجاد شتاب منفي لازم براي توقف خودروي در حال حركت را دارد. علاوه بر متوقف كردن كامل خودرو، كنترل حركت خودرو در سراشيبي، توقف مرحله اي، و كاهش سرعت به اندازه دلخواه را مي‌توان از وظايف اصلي اين سيستم دانست. حال براي توقف خودرو نياز به عضوي است كه نيروي اصطكاك منفي (مخالف حركت گردشي چرخ) را براي ما ايجاد كند، اين عضو لنت نام دارد. لنت ترمز، به ديسك يا كاسه ترمز وارد مي‌شود تا اصطكاكي مناسب براي ايجاد شتاب منفي در خودرو ايجاد كند.

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز تيگران

كار لنت ترمز(brakepads) ابجاد شتاب منفي لازم براي توقف خودروي در حال حركت است علاوه بر متوقف كردن كامل خودرو، كنترل حركت خودرو در سراشيبي، توقف مرحله اي، و كاهش سرعت به اندازه دلخواه را مي‌توان از وظايف اصلي اين سيستم دانست. حال براي توقف خودرو نياز به عضوي است كه نيروي اصطكاك منفي (مخالف حركت گردشي چرخ) را براي ما ايجا كند، اين عضو لنت نام دارد.
لنت ترمز خودرو، به ديسك يا كاسه ترمز وارد مي‌شود تا اصطكاكي مناسب براي ايجاد شتاب منفي در خودرو ايجاد كند.در اثر اين نيروي مخالف، انرژي جنبشي عضومحرك (نيروي گردشي چرخ) اصطكاك و اصطكاك به انرژي حرارتي تبديل،و درنهايت گرماي توليدي در فضا پخش مي‌شود. دستگاه ترمز به وسيله سيستم‌هاي مكانيكي، خلااي، هواي فشرده،و هيدروليكي فعال مي‌شود.
همان طور كه ذكر شد سيستم‌هاي مختلفي براي موقف كردن مطمئن وايمن خودرو‌ها طراحي شده، كه معمول ترين آنها در خودروهاي سواري، لنت ترمز هيدروليكي دومداري و ترمز دستي مكانيكي است. حالا اين سيستم لنت ترمز خودروي ما بايد اين توانايي را داشته باشد كه خودرويي راكه با سرعت متوسط ?? كيلومتر درساعت، كه درحال حركت است، درمواقعي كه راننده تشخيص دهد، به خوبي عمل كرده و سريع خودرو رامتوقف كند.ولي آيا اين نيرويي كه راننده به پدال وارد مي‌كند در حدي هست(قدرت كافي) كه خودروي مارا متوقف كند؟ به طور قطع نه! پس به يك وسيله مكمل و تقويت كننده، براي افزايش چند برابري نيرو نياز داريم.اين وسيله بوستر است.

بوستر خلاء لنت لنت ترمز خودرو

كلمه بوستر به معني تقويت كننده است. بوستر خلااي، همان طور كه ذكر كردم براي ايجاد فشار مورد نياز در سيستم هيدروليك مدار استفاده مي‌شود.بوسترها از يك بدنه فلزي كه شامل يك سوپاپ، يك ديافراگم، فنر برگشت دهنده، يك صفحه معلق،و ميله اي كه از مركز بوستر مي‌گذرد از يك سو به پيستون سيلندر اصلي و از سوي ديگر به پدال متصل است. (يكي ديگر از بخش‌هاي اصلي بوستر، سوپاپ يكطرفه است) براي استفاده از بوستر دو عامل بكار گرفته مي‌شود، يكي خلا موتور و ديگري فشار جو . ديافراگم كار جداسازي، محيط بوستر را به دومحيط جدا يعني خلا و فشار تقسيم مي‌كند. سوپاپ يكطرفه، به هوا فقط اجازه ورود به بوستر را مي‌دهد،

لنت ترمز تيگران
اگر موتور خودرو خاموش باشد يا نشتي درلوله‌ها(شيلنگ)بوستر ايجاد شود, سوپاپ يكطرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمي‌دهد.اين مهم است، چون بوستر خلااي بايد بتواند تا چندين بار پس از خاموش شدن موتور نيروي وارده به پدال را تقويت كند، زيرا شما هرگز دوست نداريدوقتي در مسيري حركت مي‌كنيد، بهر دليل موتور اتومبيل شما خاموش شود. لنت ترمز خودرو از كار بيفتد.بوستر خلااي طراحي ساده اي دارد. در خودرو‌هاي بنزيني موتور خلا، مناسبي را براي بوستر ايجاد مي‌كند.خلا بوستر از طريق شيلنگ رابطي كه بر روي سوپاپ يكطرفه اي متصل است، كه اين سوپاپ خود بر روي مانيفولد ورودي هوا نصب مي‌باشد.در خودرو‌ها با بوستر خلااي، زماني كه راننده بر روي پدال ترمز فشار وارد مي‌كند، پدال لنت ترمز به ميله اي كه از ميان بوستر به سيلندر اصلي هيدروليكي لنت ترمز كه متصل است فشار وارد مي‌كند.
بوستر پيستون بزرگي داردكه در موقع استفاده از ترمز طرف جلوي آن(سمت سيلندر اصلي) به خلا موتور وطرف عقب آن، به فشار جو مرتبط است.
موتور خلا نسبي را در هر دو سوي ديافراگم ايجاد مي‌كند ولي وقتي كه پدال را فشار مي‌دهيد، با فشار دادن پدال ميله اي كه به سيلندر اصلي هيدروليكي متصل است هم حركت مي‌كند، اين حركت باعث ايجاد اختلاف فشار بين دوطرف پيستون بوستر شده، فشار موثري بر روي سطح پيستون وارد مي‌كندو نيروي مناسبي بوجود مي‌آيد. ميله سوپاپي را باز مي‌كند كه به هواي بيرون اجازه ورود به پشت ديافراگم را مي‌دهد در حالي كه سمت ديگر ديافراگم خلا مي‌ماند، به اين ترتيب فشار وارده بر يك سوي ديافراگم بيشتر مي‌شود، اين نيرو بر فشردن روغن ترمز به ميله فشاري پيستون بوستر، اعمال مي‌گردد و هنگامي‌كه پدال رها مي‌شود ارتباط هواي بيرون با پشت ديافراگم قطع شده و دو سوي  ديافراگم به هم مرتبط مي‌شوند، در نتيجه در هر دو طرف ديافراگم خلا ايجاد مي‌شود و همه شرايط به حالت اوليه برمي‌گردد.

لنت ترمز خودرو

هنگامي‌كه خودرو در حركت است و به هر دليلي راننده از لنت ترمز اتومبيل استفاده كند، سيستم لنت ترمز عمل خود را براي متوقف كردن آن شروع مي‌كند، نيرو وزن خودرو از روي چرخ‌هاي عقب كاسته مي‌شود و بر روي چرخ‌هاي جلو متمركز مي‌شود. بنابراين بايستي نيروي لنت ترمز در چرخ‌هاي جلو بيشتر از چرخ‌هاي عقب باشد و به همين علت سيستم عمل كننده لنت ترمز در چرخ‌هاي جلو قوي تر از چرخ‌هاي عقب طراحي مي‌شود( دودليل مهم ديگر هم وجود دارد كه بايد سيستم ترمز در چرخ‌هاي جلو قويتر باشد” يكي جلوگيري از سر خوردن خوردن در مسير و جاده‌هاي لغزنده، و دومين عامل اين است كه تسلط ترمز برخودرو براي توقف سريع تر بايد، نيروي بزرگتر نسبت به نيروي انرسي باشد كه به خودرو اجازه توقف را نمي‌دهد).

ايجاد تناسب لازم در تقسيم نيروهاي لنت ترمز بين چرخ‌هاي عقب و جلو، به نحوي كه هيچكدام از آنها قفل نشود از وظايف طراحان سيستم ترمز خودرو مي‌باشد. به همين دليل بيشتر خودروهاي جديد برروي دو چرخ جلوي خودرو از ديسكهاي ترمز استفاده مي‌كنندو در بعضي ديگر از خودروها هر چهار چرخ مجهز به ديسكهاي ترمز هستند ديسك ترمز بهترين نوع سيستم لنت ترمز شناخته شده است. ديسكهاي ترمز در بسياري از موارد در توقف لوكوموتيوها تا هواپيماها به كار مي‌روند. ترمزهاي معمول امروزه در خودروها به دو نوع طراحي و ساخته مي‌شوند :

?)ترمزهاي ديسكي شناور

?)ترمزهاي ديسكي با پايه ثابت

ترمزهاي ديسكي شناور، باپايه اي بصورت كشويي ساخته مي‌شود. دريك طرف آن، لنت تكيه مي‌كندودرطرف ديگرش،فقط يك پيستون هيدروليكي وجود دارد، كه در پشت سر لنت ديگر قرار مي‌گيرد. دوعدد ميله فولادي در داخل قطعه اي رابط بكار رفته است كه باعث مي‌شود كه فك‌هاي پايه، در درون آن حركت كنند. زماني كه لنت ترمز فعال مي‌شود، روغن تحت فشار سيلندر اصلي، به پشت تنها پيستون آن اثر كرده، پيستون را به خارج از محيط قرار گيري خود هدايت مي‌كند، سپس پيستون لنت را به ديسك مي‌چسباندو وقتي پيستون به آخرين نقطه كورس خود رسيد، نيروي فشاري روغن، پايه‌هاي ترمز را عقب مي‌كشد، در نتيجه لنت بين دو ديسك فشرده مي‌شود.
لنت ترمز‌هاي ديسكي با پايه ثابت ، معمولا ?تا ? پيستون دارد. در موقع وارد آمدن فشار روغن ترمز، هر ?يا ?پيستون ، بطور متقابل به سمت هم حركت مي‌كنند و ديسك را در ميان خود مي‌فشارند. در اين سيستم، پايه پيستون‌ها ثابت است و به عضو ثابت محور، بسته مي‌شوند.

لنت ترمز تيگران

طرز كار سيلندر اصلي لنت ترمز

وظيفه سيلندر اصلي لنت ترمز افزايش فشار در روغن و ارسال آن به مدارت روغن در چرخ‌هاي مختلف ، براي كاستن سرعت يا توقف خودرو است، و همان طور كه ذكر كردم از تقويت كننده بوستر براي افزايش فشار روغن استفاده مي‌شود.

سيلندر ترمز

براي ايمني بيشتر در مدارات سيستم ترمز، از سيستم لنت ترمز دومداري استفاده مي‌شود. در اين سيتم دو مدار جداگانه و مستقل از هم بكار مي‌رود، كه در صورت خرابي يكي از مدارها ، مدار دوم به كار خود ادامه دهد.

از مهمترين عواملي كه براي استفاده از ترمزهاي ديسكي مي‌توان نام برد:
?)ايجاد شتاب منفي بيشتر نسبت به لنت ترمزهاي كاسه اي
?)سايش مساوي در هر دو لنت، به شرطي كه سيستم درست عمل كندوانتقال حرارت بخوبي انجام شود
?)ايجاد صداي كمتر به نوع كاسه اي
?)ضريب افزايش نيرو در سرعت‌هاي مختلف ثابت است، و كيفيت لنت ترمز در طول متوقف شدن كامل، نسبت به سرعت
تغيير نمي‌كند.
?)حساسيت لنت ترمز خودرو در مقابل ساييدگي كمتر، وسيستم ترمز گرماي كمتري را جذب مي‌كند.

لنت ترمز پرايد تيگران

معايب لنت ترمزهاي ديسكي

?) در مقابل گرد و غبار و رطوبت، حساسيت زيادي دارد
?)نيروي زيادي براي ترمز كردن نياز است، چون نيروي عمل خودكار و افزايش ضريب نيرو در آن وجود ندارد.
?)قيمت تمام شده اين نوع ترمز گران تر از نوع كاسه اي است. به همين دليل امروزه از نوع شناور كه ساختمان ساده تر و نسبت به نوع ثابت يك پيستون كمتر دارد بيشتر كاربرد دارد.

سيستم‌هاي ترمز مختلفي براي موقف كردن مطمئن وايمن تا به امروز طراحي و ساخته شده اندكه در خودرو‌هاي
معمولي، ترمز هيدروليكي پايي دومداري و ترمز دستي از آن جمله اند.
توليد سيستم ترمز هيدروليكي يك مداري از سال ???? ميلادي به بعد در اروپا ممنوع شدو از آن پس كليه خودرو‌ها با ترمز هيدروليكي دومداري ساخت مي‌شوند.

ترمز دستي (ترمزپارك)

از ترمز دستي كه معروف به ترمز پارك است براي ساكن كردن خودروي پارك شده(خاموش يا روشن)استفاده مي‌شود.

ترمز پارك

سيستم‌هاي لنت ترمز بايد به گونه اي بايد طراحي شود كه اين توانايي را داشته باشد كه خودرو را در شيب ?? % يا زاويه اي معادل ??,? ساكن نگه دارد، و از حركت خودرو جلو گيري كند.

 

جزوه فصل سوم رياضي نهم -مرجع كنكور ايران

۵۳ بازديد
&


  • [unable to retrieve full-text content]

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير كليك كنيد

جزوه فصل سوم رياضي نهم -مرجع كنكور ايران